H Ένωση Ξενοδόχων του νησιού τοποθετήθηκε στο πλαίσιο της διαβούλευσης για το νέο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό.
Όπως αναφέρει η χθεσινή ανακοίνωση, η Σαντορίνη αποτελεί την «αιχμή του δόρατος του τουριστικού προϊόντος […], όμως η τουριστική ανάπτυξη επιφέρει μια ανεπάρκεια των υποδομών που χρειάζονται για να καλύψουν μια συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση. Η αδυναμία διαχείρισης απορριμμάτων, η δυσκολία εύρεσης στέγης τόσο για τους μόνιμους κατοίκους, όσο και για τους εποχικούς εργαζόμενους, τους εργαζόμενους στην υγεία, στην ασφάλεια αλλά και την παιδεία είναι μεγαλύτερη από ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς. Η ανεξέλεγκτη ανοικοδόμηση που παρατηρείται δημιουργεί προβλήματα, υποβαθμίζοντας αλλά και αλλοιώνοντας τους οικισμούς».
Η Ένωση προτείνει:
- Να περιοριστεί ο αριθμός των κλινών για νέες τουριστικές μονάδες σε εντός και εκτός σχεδίου περιοχές στις 100 (50 δωμάτια), ώστε να μην υπάρχουν μεγάλες μη διαχειρίσιμες μονάδες σε σχέση με το μέγεθος του νησιού.
- Να μειωθεί ο συντελεστής δόμησης στις εκτός σχεδίου περιοχές για όλες τις κατασκευές σε 8% έως το πολύ 10%, και με μέγιστη δόμηση τα 3.000 τ.μ. για τουριστικές μονάδες.
- Να μην κατασκευαστούν νέα ξενοδοχεία εκτός σχεδίου μέχρι την ολοκλήρωση του εν λόγω Χωροταξικού.
- Να δημιουργηθεί βιομηχανική περιοχή στο Μονόλιθο, ώστε όλες οι βιοτεχνικές μονάδες να είναι συγκεντρωμένες σε ένα σημείο του νησιού.
- Να προστατευτούν οι εκτάσεις γεωργικής γης και κυρίως οι αμπελώνες. «Η εμπειρία του επισκέπτη δεν πρέπει να περιορίζεται στο ξενοδοχείο, την ταβέρνα και την παραλία, αλλά σε όλο το φάσμα των προϊόντων που ο τόπος αυτός παράγει αλλά και τις δυνατότητες που προσφέρει».
- Να προστατευτούν όλοι οι οικισμοί, κυρίως οι παραδοσιακοί (Εμπορείο, Πύργος, Μεγαλοχώρι), και να ενταχθούν σε διατάγματα που προσδιορίζουν τους όρους δόμησης.
- Η καλντέρα πρέπει να έχει διαφορετική αντιμετώπιση από τους υπόλοιπους οικισμούς. «Θα πρέπει να μελετηθούν οι οικισμοί της Οίας, των Φηρών, του Ημεροβιγλίου κ.λπ. με ιδιαίτερη προσοχή και να προσδιοριστούν ειδικοί όροι δόμησης και χρήσης».
- Να προβλεφθούν διατάξεις στην αδειοδότηση ανέγερσης ξενοδοχείων, όπου θα επιτρέπεται η ανέγερση επιπλέον τετραγωνικών από τον συντελεστή δόμησης, εντός της ίδιας ιδιοκτησίας, που θα προορίζονται αποκλειστικά και μόνο για την στέγαση του προσωπικού, και δεν θα επιτρέπεται να μετατραπούν σε δωμάτια πελατών, με αυστηρές χρηματικές ποινές στους παραβάτες, έως και αφαίρεση της άδειας λειτουργίας. Επίσης να υποχρεώνονται τα ξενοδοχεία, κυρίως τα εντός οικισμών, να δημιουργούν χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων των πελατών.
- Στους παραδοσιακούς οικισμούς να μην επιτρέπεται η κατασκευή κτισμάτων με μοντέρνα αρχιτεκτονική, παρά μόνο στη λογική της ένταξης σε αυτόν και της προσαρμογής στο ύφος και στην μορφή του οικισμού. Να μην επιτρέπεται η επέκταση των παραδοσιακών οικισμών.
- Να περιοριστεί η δυνατότητα ενοικίασης κατοικιών χωρίς σήμα του ΕΟΤ στην αγορά του διαμοιρασμού (Airbnb). Να υπάρχει συγκεκριμένο ποσοστό των κατοικιών ανά οικισμό που θα διατίθενται.
- Να μην αλλάζουν χρήση οι κατοικίες ώστε να μετατρέπονται σε καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.
- Στους παραδοσιακούς οικισμούς να γίνει υπογειοποίηση των καλωδίων ρεύματος και να απαγορευτεί οποιαδήποτε αλλοίωση όψεων κτιρίων, να αφαιρεθούν τα αλουμινένια κουφώματα, οι ηλιακοί θερμοσίφωνες (με επιδότηση στους ιδιοκτήτες για εγκατάσταση αντλίας θερμότητας σε μη εμφανή θέση) και τα κλιματιστικά που είναι ορατά, να προηγείται πάντα έγκριση για κατασκευή πέργκολας ή τοποθέτηση τέντας, να επιτρέπονται μόνο παραδοσιακές ξύλινες ταμπέλες και οποιαδήποτε παράβαση να τιμωρείται με πρόστιμο και αναστολή λειτουργίας αν πρόκειται για επιχείρηση, μέχρι αποκαταστάσεως.
- Να απαγορεύεται η είσοδος αυτοκινήτων στους οικισμούς και να προβλεφθεί η δημιουργία χώρων στάθμευση περιμετρικά αυτών. Να επιτρέπεται μόνο σε καθορισμένες ώρες η παράδοση εμπορευμάτων.
- Το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο πρέπει επίσης να προβλέπει την χωροθέτηση για το νέο εμπορικό και επιβατικό λιμάνι με μαρίνα, τον χώρο διαχείρισης απορριμμάτων και τη νέα γραμμή τελεφερίκ.
- Είναι απαραίτητη η λειτουργία του συστήματος berth allocation για την αποφυγή ταυτόχρονων αφιξοαναχωρήσεων στα λιμάνια και συγκεκριμένα στην κρουαζιέρα και στον όρμο των Φηρών, καθώς και η λειτουργία time slots σε χώρους μαζικής προσέλευσης, όπως στην Οία και τα Φηρά.
- Να δημιουργηθεί Φορέας Διαχείρισης Προορισμού (DMO) για τη σωστή διαχείριση του τουριστικού προϊόντος, των ροών και της εικόνας της Σαντορίνης.
- Επισημαίνοντας την αλληλοκάλυψη χωροταξικών σχεδιασμών που έχουν προηγηθεί, επιμένουμε και ζητάμε την εφαρμογή του «Στρατηγικού Σχεδιασμού για τη Σαντορίνη», οποίος εξαγγέλθηκε από τον Πρωθυπουργό τον Ιούνιο του 2020 και προβλέπει τη δημιουργία νέων υποδομών στο νησί, με σημαντικότερη την κατασκευή νέου λιμανιού.
Δείτε ολόκληρη την τοποθέτηση της Ένωσης εδώ.
Δείτε το Νέο Χωροταξικό Σχέδιο για τον Τουρισμό εδώ.