Επιτρέπει τη διάνοιξη του περιβόητου δρόμου από τον Ασφονδυλίτη στα Χάλαρα, αλλά όχι την ασφαλτόστρωση και τον ηλεκτροφωτισμό του. Ταυτόχρονα, οι μελετητές γράφουν ότι η διάνοιξη οδικού δικτύου στην περιοχή δεν είναι συμβατή με την προστασία της ορνιθοπανίδας.
Η πολυαναμενόμενη Ειδική Περιβαλλοντική Μελέτη (ΕΠΜ) για την Ομάδα 8β Περιοχών Natura 2000, που περιλαμβάνει τις Περιφερειακές Ενότητες Καλύμνου, Θήρας, Νάξου, Πάρου, Καρπάθου-Ηρωικής Νήσου Κάσου, Μήλου και Νήσων Αττικής αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και είναι η ανοιχτή η διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης. Ο Δήμος Αμοργού έχει ζητήσει από το ΥΠΕΝ να πραγματοποιηθεί δια ζώσης παρουσίαση της μελέτης στην Αμοργό. Γνωρίζουμε πως την Τετάρτη, 12 Ιουνίου, θα πραγματοποιηθεί ανοιχτή ημερίδα στο Δημαρχείο Νάξου για το θέμα.

Αντικείμενο της ΕΠΜ είναι και η Ζώνη Ειδικής Προστασίας (ΖΕΠ) GR4220021, για την οποία οι «Βιώσιμες Κυκλάδες» είχαμε διεξάγει ενδελεχή έρευνα με αφορμή την εκεί σχεδιαζόμενη διάνοιξη αγροτικού δρόμου, που οδηγεί από τον εγκαταλειμμένο αγροτικό οικισμό Ασφονδυλίτη έως την περιοχή Χάλαρα. Στην έρευνα μας, είχαμε περιγράψει τη γραφειοκρατική Οδύσσεια για την αδειοδότηση αυτού του δρόμου, η διάνοιξη του οποίου είχε απορριφθεί επανειλημμένα από τις αρμόδιες υπηρεσίες, αλλά αδειοδοτήθηκε τελικά μετά από πιέσεις του Δήμου.

Τώρα, στην αναρτημένη ΕΠΜ διαφαίνονται τα αποτελέσματα αυτών των πιέσεων: στη σελ. 175 προτείνεται ο ορισμός χρήσεων γης για τη συγκεκριμένη περιοχή. Στην ενότητα «Ειδικές χρήσεις γης που επιλέγονται για τις συγκεκριμένες Ζώνες Προστασίας της Φύσης, βάσει της Ειδικής Περιβαλλοντικής Μελέτης, αλλά έρχονται σε αντίθεση με το ισχύον νομικό πλαίσιο», διαβάζουμε:
«Επιτρέπεται η συντήρηση και βελτίωση του υφιστάμενου οδικού δικτύου όλων των κατηγοριών απαραίτητου για την εξυπηρέτηση των υφιστάμενων οικισμών και επιτρεπόμενων δραστηριοτήτων και τη λειτουργία των επιτρεπόμενων κατασκευών και εγκαταστάσεων. Δεν επιτρέπεται η διάνοιξη νέου οδικού δικτύου, με εξαίρεση τη ΖΠΦ-21 της Αμοργού, στην οποία α) προβλέπεται να κατασκευαστεί το ήδη αδειοδοτημένο έργο (δρόμος Ασφοντυλίτη-Χάλαρα). Δεν επιτρέπεται η ασφαλτόστρωση και ηλεκτροφωτισμός της συγκεκριμένης οδού».
Ταυτόχρονα, λίγες σειρές πιο κάτω, οι μελετητές παραθέτουν κάποιους από τους λόγους για τους οποίους τόσο οι τοπικοί σύλλογοι όσο και οι ορνιθολόγοι είχαν προβάλει ενστάσεις για τη διάνοιξη του δρόμου: σχεδόν όλη η τεκμηρίωση χρήσεων γης για τη συγκεκριμένη ΖΕΠ αφορά τις απειλές για την ορνιθοπανίδα. Όπως είχαμε γράψει, στην περιοχή φωλιάζουν σπάνια είδη που χρήζουν προστασίας, όπως ο μύχος, ο σπιζαετός και ο αρτέμης, κάτι το οποίο επιβεβαιώνει η ΕΠΜ. Σύμφωνα με την ΕΠΜ (σελ. 60), η συγκεκριμένη Ζώνη Ειδικής Προστασίας φιλοξενεί το 12% του πληθυσμού των Μύχων στη χώρα μας (1050-1410 ζευγάρια), 6% του πληθυσμού του Μαυροπετρίτη (613-804 ζευγάρια) και 6% του πληθυσμού του Θαλασσοκόρακα (75-81 ζευγάρια). Η περιοχή είναι επίσης σημαντική για τον ιδιαίτερα απειλούμενο Σπιζαετό (5-6 ζευγάρια), τον Αρτέμη (65-275 ζευγάρια) και τον Πετρίτη (4 ζευγάρια).

Οι μελετητές χαρακτηρίζουν τη διάνοιξη δρόμων «βασική αιτία θνησιμότητας για τα είδη ορνιθοπανίδας» (σελ. 176). Λίγο παρακάτω, εξηγούν ότι η επιλογή των επιτρεπόμενων χρήσεων έγινε με γνώμονα την προστασία της ορνιθοπανίδας και ιδιαίτερα τη διασφάλιση της ασφαλούς αναπαραγωγής και τροφοληψίας των αρπακτικών πουλιών και των νυχτερίδων. Για τον λόγο αυτό, γράφουν οι μελετητές, «δεν επελέγησαν χρήσεις που απειλούν τα είδη ορνιθοπανίδας και χερσαίας πανίδας όπως η διάνοιξη νέων οδών και ποδηλατοδρόμων» – απ’ ό,τι φαίνεται με εξαίρεση τη διάνοιξη του δρόμου από τον Ασφοντυλίτη στα Χάλαρα.
Στην επόμενη παράγραφο, μάλιστα, οι μελετητές αναφέρονται ονομαστικά στη συγκεκριμένη περιοχή, επισημαίνοντας ότι έχουν πρόσφατα καταγραφεί φωλιές Σπιζαετού κοντά στην περιοχή Χάλαρα, ενώ στη βραχώδη ακτογραμμή της περιοχής έχει εντοπιστεί αποικία Μύχου, ο οποίος φωλιάζει κυρίως σε ακατοίκητες νησίδες και γι’ αυτό «η συγκεκριμένη περιοχή κοντά στα Χάλαρα της Αμοργού είναι η μοναδική αποικία στην περιοχή μελέτης που έχει καταγραφεί σε κατοικημένο νησί». Τέλος, οι μελετητές γράφουν ότι, όπως είχαμε αναφέρει και στο ρεπορτάζ μας, η ορνιθοπανίδα επιλέγει τη συγκεκριμένη περιοχή εξαιτίας της απουσίας ανθρώπινης όχλησης, φωτορύπανσης και ηχορύπανσης. Καταλήγει πως «η διάνοιξη νέου οδικού δικτύου στην περιοχή και η ανάπτυξη τουριστικών υποδομών ή κατοικιών που θα έχουν σαν συνέπεια την όχληση των ειδών αυτών (ευαισθησία σε τέτοιου τύπου δραστηριότητες και έργα), δεν είναι συμβατές με την προστασία και διατήρησή τους».








Pingback : Βαβέλ για τις Natura στην Αμοργό - Βιώσιμες Κυκλάδες