Την εφαρμογή των δικαστικών αποφάσεων για την ανέλκυση του ναυαγίου ζητά η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών.
Στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Προστασίας του Περιβάλλοντος της Βουλής απευθύνθηκαν με επιστολή τους τα μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του Κ/Ζ Sea Diamond μέσω των βουλευτών Μάρκου Καφούρου (ΝΔ) και Διαμάντως Μανωλάκου (ΚΚΕ).
Στην επιστολή ενημερώνουν σχετικά με τις εξελίξεις στο θέμα του ναυαγίου που παραμένει οικολογική βόμβα στον βυθό της καλντέρας της Σαντορίνης από τον Απρίλιο του 2007. Παραθέτουν το πλήρες ιστορικό για τα αποτελέσματα των προσπαθειών απορρύπανσης που έγιναν τις δύσκολες μέρες του ναυαγίου, αλλά και τις αποφάσεις που έχουν ληφθεί έκτοτε.
Δεκαεπτά σχεδόν χρόνια από τη βύθισή του, τα αρμόδια υπουργεία δεν έχουν δείξει το απαιτούμενο ενδιαφέρον και η Πολιτεία δεν υποχρεώνει την πλοιοκτήτρια εταιρεία για την ανέλκυση του ναυαγίου. Το Sea Diamond παραμένει στον βυθό και συνεχίζει να ρυπαίνει με αργό αλλά σταθερό ρυθμό τη θάλασσα, ενώ ανά πάσα στιγμή μπορεί να προκαλέσει μια οικολογική καταστροφή ανυπολόγιστη.
Το ρυπαντικά στο Sea Diamond
Σύμφωνα με το Πράσινο Διαβατήριο του πλοίου και τις μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί, εντός του Sea Diamond υπάρχουν εκατοντάδες τόνοι υγρών καυσίμων και λιπαντικών μηχανής, χιλιάδες κυβικά μέτρα μονωτικών υλικών (πετροβάμβακα, υαλοβάμβακα), εκατοντάδες κιλά ανόδια που περιέχουν βαρέα μέταλλα (μόλυβδο, κάδμιο, ψευδάργυρο), χιλιάδες μέτρα καλωδιώσεων που περιέχουν χαλκό, εκατοντάδες λίτρα ηλεκτρολύτη στις μπαταρίες του πλοίου που περιέχουν ισχυρά οξέα, μόλυβδο και κάδμιο, πολλά επικίνδυνα χημικά (χρώματα, αντισκωριακά, σταθεροποιητές βαφών), αλλά και πολλές ηλεκτρονικές συσκευές στα όργανα που περιέχουν υδράργυρο, ενώ όλες οι εύφλεκτες επιφάνειές του ήταν εμποτισμένες με βρωμιούχες επιβραδυντικές χημικές ενώσεις.
Οι προσπάθειες για απάντληση των πετρελαιοειδών
Από τις 27 Μαΐου έως τις 14 Ιουνίου του 2009 πραγματοποιήθηκαν εργασίες για την απάντληση των πετρελαιοειδών από χώρους του ναυαγίου υπό την άμεση εποπτεία και τη φυσική παρουσία εκπροσώπων του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας. Ομάδα επιστημόνων του ΕΜΠ λειτουργούσαν ως τεχνικοί σύμβουλοι, ενώ επέβλεπε και το Λιμεναρχείο Θήρας.
Στις δεξαμενές του συνοδευτικού πλοίου M/V Aegis σφραγίσθηκαν από το Τελωνείο Θήρας 155,22 κυβικά μέτρα πετρελαιοειδών καταλοίπων αναμεμειγμένων με θαλασσινό νερό. Στάλθηκε δείγμα προς ανάλυση για την εκτίμηση της τελικής ποσότητας πετρελαίου που απαντλήθηκε.
Το Γενικό Χημείο του Κράτους-Χημική Υπηρεσία Σύρου απάντησε στο Λιμενικό Ταμείο Θήρας ότι «το δείγμα είναι κατά κύριο λόγο θαλάσσιο νερό (99% περίπου) με διάφορα κατάλοιπα πετρελαιοειδών (1% περίπου)». Άρα ο βαθμός επιτυχίας της επιχείρησης απάντλησης ήταν εξαιρετικά μικρός, κυρίως λόγω του ότι οι δεξαμενές καυσίμων βρίσκονται στο εσωτερικό του πλοίου και η δυνατότητα επικοινωνίας μαζί τους από έξω ήταν, κατά τη γνώμη των τεχνικών, σχεδόν αδύνατη.
Το Sea Diamond στην Κομισιόν
Έχουν γίνει πολλές ερωτήσεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με το ναυάγιο. Μια από τις πιο πρόσφατες έγινε από τον πρώην ευρωβουλευτή Νίκο Χουντή που ρωτούσε «για ποιους λόγους δεν έχει υποχρεωθεί η ιδιοκτήτρια εταιρεία να ανελκύσει το κουφάρι του Sea Diamond». Η Επίτροπος Μεταφορών Βιολέτα Μπουλτς απάντησε ότι η Ελλάδα δεν έχει κυρώσει τη διεθνή συνθήκη Ναϊρόμπι του 2007 που θεσπίζει κανόνες για την ταχεία και αποτελεσματική ανέλκυση ναυαγίων που βρίσκονται στην αποκλειστική οικονομική ζώνη ενός κράτους, τα οποία μπορεί να είναι επικίνδυνα για τη ναυσιπλοΐα ή το περιβάλλον. «Εναπόκειται στις ελληνικές αρχές (συμπεριλαμβανομένων των ελληνικών δικαστηρίων) να κρίνουν κατά πόσον είναι δυνατό να υποχρεωθούν οι ιδιοκτήτες του Sea Diamond να ανελκύσουν το σκάφος».
Υπόψιν ότι στην περίπτωση του Costa Concordia το 2012, οι ιταλικές αρχές υποχρέωσαν την πλοιοκτήτρια να ανελκύσει το ναυάγιο μέσα σε 14 μήνες και να πληρώσει πάνω από 1 δισ. ευρώ μέχρι και την ανακύκλωσή του στα ναυπηγεία της Γένοβα.
Στην Ελλάδα, ο κρατικός μηχανισμός, παρά την παράλληλη και αυτοτελή από τον νόμο (Ν2881/2001) υποχρέωσή του να προβεί το ίδιο στις αναγκαίες ενέργειες αποκαταστάσεως της βλάβης σε περίπτωση κωλυσιεργίας, αδράνειας ή μη συμμορφώσεως των υπευθύνων, εδώ και 17 χρόνια αδρανεί και δεν ασκεί την απαιτούμενη πίεση στον πλοιοκτήτη προς τη μόνιμη επίλυση του προβλήματος.
Αποδεδειγμένα, η ρύπανση στη θαλάσσια περιοχή του ναυαγίου είναι καθημερινή, ωστόσο κανένα πρόστιμο δεν επιβάλλεται στους υπεύθυνους αυτού. Στις παρακάτω φωτογραφίες φαίνεται το φράγμα της ντροπής που «κοσμεί» τη μοναδικού κάλλους καλντέρα της Σαντορίνης, καθώς και τα πετρελαιοειδή που αναβλύζουν καθημερινά στο εσωτερικό και σκορπίζουν προς την κατεύθυνση του ανέμου ρυπαίνοντας τα ύδατα.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο στο santorinimagazine.gr
Pingback : Ν. Ζώρζος: Επιτακτική ανάγκη η ανέλκυση του Sea Diamond - Νέα δίκη [βίντεο] - Sustainable Cyclades