Ο Άρειος Πάγος αναίρεσε τη δικαστική απόφαση που είχε απορρίψει το αίτημα του Δήμου Θήρας για ανέλκυση του ναυαγίου και αποζημίωση λόγω ηθικής βλάβης.
Το κρουαζιερόπλοιο Sea Diamond βυθίστηκε στην καλντέρα της Σαντορίνης, δίπλα από το λιμάνι του Αθηνιού, στις 5 Απριλίου 2007.
Η αναίρεση του Αρείου Πάγου αφορά στην απόφαση του 2021 του Αστικού Εφετείου Πειραιά, με την οποία είχε απορρίψει το αίτημα του Δήμου Θήρας για ανέλκυση του ναυαγίου και αποζημίωση λόγω ηθικής βλάβης, κρίνοντας τον Δήμο αναρμόδιο να ζητά ανέλκυση του ναυαγίου. Σύμφωνα με την απόφαση του Αστικού Εφετείου Πειραιά, «ναι μεν τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, όπως οι ΟΤΑ, μπορούν να επιδιώκουν την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος στην περιοχή της αρμοδιότητάς τους έναντι του Κράτους, δεν μπορούν όμως να επικαλεστούν προς τούτο την προσωπικότητά τους έναντι μόνης της περιβαλλοντικής επιδείνωσης από τη δράση ιδιωτών, αφού δεν θίγονται από αυτήν, καθώς μπορούν να λειτουργήσουν και σε υποβαθμισμένο περιβάλλον».
«Θεωρήσαμε ότι υπήρξε κακοδικία και υποβάλλαμε αίτηση αναίρεσης της απόφασης, η οποία έγινε δεκτή από τον Άρειο Πάγο, επομένως θα ξαναδικαστεί στο αρμόδιο Πρωτοδικείο ώστε να αποδοθεί δικαιοσύνη. Αυτό είναι σημαντικό», δηλώνει στο santorinimagazine ο δήμαρχος Θήρας.
«Από το 2012 είχαμε υποβάλλει δύο αγωγές, για την ανέλκυση του ναυαγίου και αποζημίωση λόγω ηθικής βλάβης, οι οποίες ευδοκίμησαν. Μετά, με διάφορα δικονομικά τερτίπια φτάσαμε εδώ που φτάσαμε και γι αυτό έγινε η αίτηση αναίρεσης. Στόχος του Δήμου είναι να αποδοθεί δικαιοσύνη».
Ο δήμαρχος Θήρας απάντησε στις ερωτήσεις του santorinimagazine:
Το τελευταίο διάστημα είχατε επαφές με τα αρμόδια υπουργεία. Θέσατε το θέμα της ανέλκυσης του ναυαγίου;
Νίκος Ζώρζος: «Ναι, το θέμα έχει τεθεί και οι απαντήσεις που λαμβάνω δεν είναι αρνητικές, αλλά περιμένουμε να δούμε την εξέλιξη των πραγμάτων».
Στην εκδίκαση της υπόθεσης το 2023 η Πολιτεία δεν έθεσε το θέμα της ανέλκυσης του ναυαγίου, παρά μόνο της αποζημίωσης, και η απόφαση ήταν υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου (επιδικάστηκαν 6 εκατ. ευρώ, με τον νόμιμο τόκο).
Νίκος Ζώρζος: «Είναι επιτακτική ανάγκη η ανέλκυση και πρέπει να δούμε αυτό το θέμα πάρα πολύ σοβαρά, είναι σπουδαιότερο από το θέμα της αποζημίωσης. Εγώ δεν πήρα αρνητική απάντηση όταν το έθεσα, οπότε τελούμε σε αναμονή».
Οι δικαστικές μάχες που έχουν δοθεί για την ανέλκυση του ναυαγίου από τον Δήμο Θήρας και τους κατοίκους της Σαντορίνης είναι πολλές, αλλά Δήμος και κάτοικοι δεν καταθέτουν τα όπλα. Συμπλήρωσαν ήδη 17 χρόνια αγώνα και λένε ότι θα συνεχίσουν μέχρι να δικαιωθούν.
Η Συντονιστική Επιτροπή Πολιτών Θήρας για την ανέλκυση του Sea Diamond ήταν σε αναμονή συζήτησης του θέματος στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής έχοντας πλήρες ιστορικό των ενεργειών που έχουν γίνει μέχρι σήμερα, δικαστικές αποφάσεις, πραγματογνωμοσύνες, μελέτες, όλα τα στοιχεία που συνοδεύουν την υπόθεση (μετά από την αναίρεση από τον Άρειο Πάγο το θέμα πλέον δεν μπορεί να συζητηθεί στην Επιτροπή πριν τη νέα δίκη). Οι κάτοικοι της Σαντορίνης ζητούσαν από την Επιτροπή να εφαρμοστούν οι πολλές δικαστικές αποφάσεις που έχουν βγει για την ανέλκυση του ναυαγίου. Μάλιστα, η Επιτροπή Συμμόρφωσης του ΣτΕ επέβαλε το 2022 πρόστιμο €5.000 στο Ελληνικό Δημόσιο για μη εφαρμογή των δικαστικών αυτών αποφάσεων.
Σύμφωνα με το σκεπτικό του ΣτΕ, «η κεντρική Διοίκηση, αν και κατέληξε στην τεχνική λύση της ανελκύσεως ως βέλτιστης για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του ναυαγίου, δεν προκύπτει ότι έχει ενεργοποιήσει τις προβλεπόμενες από το νόμο 2881/2001 διαδικασίες, απευθύνοντας, και μάλιστα αζημίως για το Δημόσιο, έγγραφη πρόσκληση στον κύριο του ναυαγίου για την άμεση ανέλκυση και απομάκρυνση αυτού. Το Συμβούλιο διαπιστώνει πλημμελή συμμόρφωση του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προς την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας».
Η απόφαση του ΣτΕ ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «το βυθισμένο ναυάγιο αποτελεί αυτοτελώς πηγή ρύπανσης για το θαλάσσιο περιβάλλον, λόγω της έκλυσης τοξικών και επικίνδυνων ουσιών και απειλείται μεγαλύτερη οικολογική υποβάθμιση του θαλάσσιου περιβάλλοντος στο μέλλον, λόγω της προϊούσας διάβρωσής του». Στηριζόταν στην πραγματογνωμοσύνη του 2017, η οποία ανέφερε ότι «η επιβάρυνση που έχει επιφέρει το ναυάγιο στην περιοχή είναι σαφής και ο μοναδικός τρόπος αποτροπής της είναι η οριστική απομάκρυνση του. Κάθε άλλη καθυστέρηση ή ενέργεια θα έχει ως αποτέλεσμα την οικολογική και όχι μόνον καταστροφή της Καλντέρας. Η χρονική έκταση στο μέλλον των επιβλαβών εκπομπών φτάνει τα 420 χρόνια…».