Η δύσκολη διαχείριση των ροών επισκεπτών κρουαζιέρας που δημιουργούν φαινόμενα συνωστισμού στο νησί και αρνητικά σχόλια για τον προορισμό θα μας απασχολήσει και φέτος καθώς οι αφίξεις θα είναι σημαντικά αυξημένες.
Στο ερώτημα πώς φτάσαμε να συζητάμε για αύξηση των ροών της κρουαζιέρας την στιγμή που φορείς, κάτοικοι και επιχειρηματίες έθεταν θέμα για την άμεση διαχείριση της, απάντησε ο Δήμαρχος Θήρας Νίκος Ζώρζος στην ημερίδα «Τουρισμός και Αειφορία» της ΕΛΛΕΤ. «Αυτό συνέβη καθώς το σύστημα κατανομής των αφίξεων των κρουαζιερόπλοιων (Santorini Berth Allocation System) δεν ήταν σε εφαρμογή. Αποτέλεσμα ήταν από τις 960.000 επισκέπτες κρουαζιέρας που δέχθηκε το νησί το 2019, να έχουμε 1.300.000 επισκέπτες το 2024, ενώ για το 2025 αναμένονται περίπου 1.500.000».
Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία, υπολογίζεται ότι το 2024 η Σαντορίνη θα δεχθεί 815 κρουαζιερόπλοια με 1.300.403 επιβάτες. Σημειώνουμε ότι το 2022 δέχτηκε 677 κρουαζιερόπλοια με 828.542 επιβάτες ενώ το 2023 δέχθηκε 798 κρουαζιερόπλοια και 1.300.864 επιβάτες, με τα γνωστά σε όλους αποτελέσματα: συνωστισμό, σκουπίδια και όχληση όσων επέλεξαν το νησί για τις διακοπές τους.
Για 63 ημέρες το νησί θα δέχεται πάνω από 8.000 επισκέπτες την ημέρα
Με βάση τα στοιχεία από τα ήδη προγραμματισμένα δρομολόγια και με δεδομένο ότι συνήθως οι πληρότητες των κρουαζιερόπλοιων ξεπερνούν το 65%, αναμένεται ότι φέτος στο νησί για 63 ημέρες οι επισκέπτες θα ξεπερνούν τις 8.000 ημερησίως.
Να υπενθυμίσουμε ότι σύμφωνα με το σύστημα κατανομής των αφίξεων των κρουαζιερόπλοιων, το νησί είχε θέσει όριο τους 8.000 επισκέπτες την ημέρα προκειμένου οι ροές να είναι διαχειρίσιμες και να μην υπάρχουν οι εικόνες συνωστισμού που είχαμε στα Φηρά και την Οία τα προηγούμενα χρόνια που δεν εφαρμοζόταν.
Αυξήθηκαν οι επισκέπτες κρουαζιέρας στη Σαντορίνη
Το γιατί αυξήθηκαν οι ροές των επισκεπτών κρουαζιέρας απαντάται με έγγραφο της απερχόμενης Δημοτικής Αρχής με ημερομηνία 18 Σεπτεμβρίου 2023, το οποίο αφορά την έγκριση για το πλάνο του 2025. Στο συγκεκριμένο έγγραφο με τίτλο «Προσαρμογή Πολιτικής Κρουαζιέρας 2024-2025 και οριστικοποίηση πλάνων του 2025» καθορίζονται, όπως απαιτείται από τη βιομηχανία της κρουαζιέρας, το πλάνο μιας χρονιάς να είναι γνωστό ένα έτος πριν.
Στο συγκεκριμένο έγγραφο ζητείται να εγκριθούν μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023 τα πλάνα του 2025 που βασίζονται στην πολιτική του 2024, με εκτίμηση πληρότητας 65% και όριο παράλληλων επισκέψεων 9.800 επισκεπτών. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, η πληρότητα των κρουαζιερόπλοιων ξεπερνά το 80% ετησίως, που σημαίνει ότι ο αριθμός των επισκεπτών είναι πολλαπλάσιος.
Με βάση αυτό το στοιχείο και τα δρομολόγια που είναι ήδη γνωστά, αν δεν αλλάξει κάτι, η Σαντορίνη θα κληθεί να διαχειριστεί φέτος για 63 ημέρες της σεζόν περισσότερους από 8.000 επισκέπτες την ημέρα. Το ίδιο θα αντιμετωπίσει και το 2025, αν το πλάνο ισχύσει ως έχει.
Αυξήθηκε το ημερήσιο όριο των επισκεπτών κρουαζιέρας
Απορία προκαλεί επίσης και το όριο της παράλληλης συνύπαρξης στο νησί 9.800 επισκεπτών που αναφέρεται στο έγγραφο και πώς προκύπτει ο συγκεκριμένος αριθμός. Να σημειώσουμε εδώ ότι το όριο των 8.000 παράλληλων επισκεπτών που είχε τεθεί ήταν αποτέλεσμα μελέτης του Πανεπιστημίου Αιγαίου σε συμφωνία με τις εταιρείες της κρουαζιέρας προκειμένου να μην υπάρχουν φαινόμενα συνωστισμού.
Συνάντηση ΕΕΚΦΝ με τοπικούς φορείς και τον Δήμο Θήρας
Χθες, 4 Μαρτίου, πραγματοποιήθηκε συνάντηση της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων & Φορέων Ναυτιλίας (EEΚΦΝ) με τοπικούς φορείς και τον Δήμο Θήρας προκειμένου να συζητηθούν αυτά τα θέματα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το θέμα της διαχείρισης της κρουαζιέρας για το 2024 έχει πέσει στο τραπέζι από τον Δήμο Θήρας και γίνονται προτάσεις προκειμένου να βρεθεί λύση, όπως για παράδειγμα η μετάθεση των ημερομηνιών άφιξης κρουαζιερόπλοιων. Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι εκπρόσωποι της κρουαζιέρας κατανοούν την ανησυχία των τοπικών αρχών και φορέων. Οι εικόνες του περασμένου καλοκαιριού που δυσφήμισαν το νησί και δυσαρέστησαν επιχειρηματίες, κατοίκους και επισκέπτες δεν πρέπει να επαναληφθούν, αναφέρουν παράγοντες της αγοράς.
Ανάμεσα στα θέματα που τέθηκαν στο τραπέζι της χθεσινής σύσκεψης της ήταν και το θέμα του ISPS Code (International Ship and Port Facility), o οποίος, σύμφωνα με πληροφορίες, θα αρχίσει να εφαρμόζεται από φέτος.
Άλλο θέμα που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι η αύξηση του χρόνου παραμονής στο νησί των επισκεπτών της κρουαζιέρας, η οποία συνεπάγεται και αύξηση της κατανάλωσης.
Πηγή και κεντρική εικόνα: Santorinimagazine
Pingback : Ακυρώνει τα δρομολόγια το Sun Princess στη Σαντορίνη λόγω συνωστισμού κρουαζιερόπλοιων - Sustainable Cyclades