Η απομυθοποίηση του high season

Εξετάζοντας έξι νησιά των Κυκλάδων, βλέπουμε αύξηση των αφίξεων, η οποία όμως οφείλεται στην αρχή και στο τέλος της τουριστικής περιόδου – και δεν συνοδεύεται αναγκαστικά από αύξηση των εσόδων.

Το φετινό ήταν ένα ακόμα καλοκαίρι κοσμοσυρροής αλλά και διογκούμενων προκλήσεων για τις Κυκλάδες. Το φάσμα της λειψυδρίας σε συνδυασμό με τα αυξημένα τιμολόγια νερού ανέδειξαν σοβαρά προβλήματα υποδομών. Συγχρόνως, τα φαινόμενα υπερτουρισμού, με τα σοκάκια της Σαντορίνης ασφυκτικά γεμάτα με τους επισκέπτες της κρουαζιέρας, ενέτειναν τον προβληματισμό για το υφιστάμενο τουριστικό μοντέλο.

Για να διαπιστώσουμε πώς εξελίχθηκε η φετινή τουριστική σεζόν, μιλήσαμε με εκπροσώπους από έξι νησιά των Κυκλάδων.

ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ: ΑΚΟΜΑ ΦΟΥΣΚΩΝΕΙ

Φέτος, σύμφωνα με το λιμεναρχείο Θήρας και την Atlantea, η τουριστική σεζόν (Μάιος-Σεπτέμβριος) έφερε στο νησί 697.699 επιβάτες. Συγκριτικά με τους 643.494 της ίδιας χρονικής περιόδου του 2023, καταγράφεται αύξηση 8,4%.

Λιμάνι Σαντορίνης, Ακτοπλοϊκές αφίξεις

Μήνας202320242023/2024(%)
Μάιος91.372105.968+16%
Ιούνιος116.860145.268+24,3%
Ιούλιος & Αύγουστος299.050298.890-0,05%
Σεπτέμβριος136.212147.573+8,3%
Σύνολο643.494697.699+8,4%

Ακόμα μεγαλύτερη ήταν αύξηση των αφίξεων από την κρουαζιέρα. Σύμφωνα με το λιμεναρχείο Θήρας, το διάστημα Μαΐου-Σεπτεμβρίου προσέγγισαν το νησί 572 κρουαζιερόπλοια και αποβιβάστηκαν 1.076.346 επιβάτες. Το ίδιο χρονικό διάστημα του 2023 κατέφτασαν 596 κρουαζιερόπλοια και αποβιβάστηκαν 901.682 επιβάτες. Ενώ τα κρουαζιερόπλοια ήταν λιγότερα το 2024, οι επιβάτες ήταν σημαντικά περισσότεροι, καταγράφοντας αύξηση 19,4%.

Λιμάνι Σαντορίνης, Αφίξεις κρουαζιερόπλοιων

Μήνας20232024(%)
Σύνολο κατάπλων596572-4%
Σύνολο επιβατών901.6821.076.346+19,4%

Η Γεωργία Νομικού, πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Θήρας, λέει στις «Βιώσιμες Κυκλάδες» ότι η αύξηση στον αριθμό των επιβατών της κρουαζιέρας συνέβη επειδή το Berth Allocation System (το σύστημα κατανομής των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων) δεν ήταν σε εφαρμογή το καλοκαίρι του 2024. Θα τεθεί σε εφαρμογή το 2025, με ανώτατο όριο 8.000 επιβατών κρουαζιέρας/ημέρα.

Επιπλέον, σύμφωνα με στοιχεία της Fraport, το πεντάμηνο Μαΐου-Σεπτεμβρίου έφτασαν στη Σαντορίνη αεροπορικώς 2.185.974 επιβάτες, έναντι 2.138.482 την ίδια χρονική περίοδο του 2023 (αύξηση 2,2%).

Αερολιμένας Σαντορίνης Αφίξεις

Μήνας20232024(%)
Μάιος306.143318.035+3,9%
Ιούνιος412.078418.862+1,6%
Ιούλιος504.890509.677+0,9%
Αύγουστος499.904514.057+2,8%
Σεπτέμβριος415.467425.343+2,4%
Σύνολο2.138.4822.185.974+2,2%

Σχετικά με τα έσοδα, η Νομικού παρατηρεί μείωση της κατανάλωσης, την οποία αποδίδει στο μοντέλο της βραχυχρόνιας μίσθωσης. «Οι επισκέπτες νοικιάζουν καταλύματα τα οποία είναι πλήρως εξοπλισμένα με κουζίνα όπου μπορούν να μαγειρέψουν, κάτι που αποτυπώνεται στους τζίρους των σούπερ μάρκετ», σημειώνει. Όπως φαίνεται και από τα στατιστικά της ΕΛΣΤΑΤ, στη Σαντορίνη το τρίμηνο Ιουνίου-Αυγούστου καταγράφηκε μείωση 1,2%, 6,7% και 2,3%, στους κλάδους των καταλυμάτων και των υπηρεσιών εστίασης έναντι των ίδιων μηνών του 2023.

Οι τουρίστες της Σαντορίνης δεν φαίνεται να παραπονιούνται για την ακρίβεια στο νησί. Σύμφωνα με τον Αντώνη Παγώνη, πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων, «η Σαντορίνη αποτελεί προορισμό με καταλύματα σε ολόκληρο το φάσμα των τιμών». Αντίστοιχα, η Νομικού εξηγεί ότι πιο περιφερειακά χωριά, όπως το Καμάρι και η Περίσσα, είναι πιο ήσυχα και πιο οικονομικά.

Και στη Σαντορίνη, όπως και σε άλλα νησιά, η διάρκεια διαμονής έχει μειωθεί συγκριτικά με άλλες χρονιές. Ενώ στο παρελθόν η μέση διαμονή ήταν πέντε ημέρες, φέτος ήταν 2,7 ημέρες. Η Νομικού αποδίδει τη μείωση στο γεγονός ότι η Σαντορίνη προσελκύει πλέον πολλούς επισκέπτες που ενδιαφέρονται απλά να βγάλουν κάποιες φωτογραφίες και να τις αναρτήσουν στο Instagram, όχι να ζήσουν και να απολαύσουν το νησί. 

ΜΥΚΟΝΟΣ: ΔΥΣΟΙΩΝΗ ΣΤΑΣΙΜΟΤΗΤΑ

Στο «νησί των ανέμων», οι ακτοπλοϊκές αφίξεις, βάσει των στοιχείων του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, είναι ουσιαστικά η ίδια με πέρυσι για την περίοδο Μαΐου-Ιουλίου (αν και τον Μάιο παρατηρείται μια τεράστια αύξηση 84,5%!). Ωστόσο, δεν μπορεί να υπάρξει ολοκληρωμένη εικόνα σχετικά με την επιβατική κίνηση καθώς δεν υπάρχουν οριστικά στοιχεία για τους μήνες Αύγουστο και Σεπτέμβριο.

Λιμάνι Μυκόνου, Ακτοπλοϊκές αφίξεις

Μήνας20232024(%)
Μάιος43.33479.967+84,5%
Ιούνιος115.99498.077-15,5%
Ιούλιος142.782124.124-13,1%
Σύνολο302.110302.168+0,02%

Ταυτόχρονα, μεταξύ Μαΐου και Σεπτεμβρίου επισκέφτηκαν τη Μύκονο 582 κρουαζιερόπλοια και αποβιβάστηκαν στο νησί 1.024.026 επιβάτες κρουαζιέρας (αύξηση 6,4% από το 2023).

Λιμάνι Μυκόνου, Αφίξεις κρουαζιερόπλοιων

ΜήναςΑφίξεις κατάπλων 2023Αφίξεις κατάπλων 2024(%)Αφίξεις επιβατών 2023Αφίξεις επιβατών 2024(%)
Μάιος98101+3,1%110.230146.774+33,2%
Ιούνιος124103-17%221.232180.858-18,3%
Ιούλιος130123-5,4%233.555244.055+4,6%
Αύγουστος116118+1,7%227.783242.711+6,6%
Σεπτέμβριος106137+29,3%169.880209.628+23,4%
Σύνολο574582+1,4%962.6801.024.026+6,4%

Οι αεροπορικές αφίξεις για το ίδιο διάστημα, όπως καταγράφονται από τη Fraport, δείχνουν ελαφρά μείωση συγκριτικά με το ίδιο διάστημα του 2023. Συγκεκριμένα, το πεντάμηνο έφερε στο νησί 1.451.658 επιβάτες, σημειώνοντας γενική μείωση κατά 2,3%, με τη μεγαλύτερη πτώση των αφίξεων κατά τη διάρκεια του Ιουλίου (-4,1%).

Αερολιμένας Μυκόνου, Αφίξεις

Μήνας20232024(%)
Μάιος125.586126.896+1%
Ιούνιος266.338264.178-0,8%
Ιούλιος394.521378.462-4,1%
Αύγουστος393.954395.610+0,4%
Σεπτέμβριος271.259252.591-6,9%
Σύνολο1.451.6581.417.737-2,3%


Ο Ηρακλής Ζησιμόπουλος, πρόεδρος του Σωματείου Επιχειρήσεων και Επαγγελματιών Χώρας Μυκόνου, μας εξηγεί ότι η φετινή σεζόν ήταν χειρότερη από τις δύο προηγούμενες, αποδίδοντας τις μειώσεις αφίξεων στους Ολυμπιακούς Αγώνες και το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου.

Εκτός από τη μειωμένη κίνηση, ο Ζησιμόπουλος λέει στις «Βιώσιμες Κυκλάδες» ότι ο κόσμος ξόδεψε και λιγότερα. Σύμφωνα με ρεπορτάζ στην «Καθημερινή», το β’ τρίμηνο του 2024 στη Μύκονο καταγράφηκε η μεγαλύτερη ποσοστιαία πτώση τζίρου στα καταλύματα και την εστίαση (12,1% και 7,4% αντιστοίχως) πανελλαδικώς.

Όπως σημειώνει ο Ζησιμόπουλος, τα τελευταία χρόνια η μέση διάρκεια παραμονής έχει μειωθεί από τις επτά στις τέσσερις ημέρες, κάτι που αποδίδει στο ότι η Αθήνα έχει πλέον συμπεριληφθεί στον τουριστικό χάρτη: «Παλιά ήταν πόλη transit. Έφευγαν από το αεροδρόμιο κατευθείαν για τα νησιά. Τώρα, οι επισκέπτες ξοδεύουν δυο-τρία βράδια στην Αθήνα».

Οι εκπρόσωποι της Μυκόνου με τους οποίους μιλήσαμε πιστεύουν ότι η κρουαζιέρα είναι σημαντικός παράγοντας στην κερδοφορία των μικρομεσαίων καταστημάτων στη Χώρα της Μυκόνου, τονίζοντας βέβαια ότι απαιτείται ένα όριο. Ο Ζησιμόπουλος μας λέει ότι η κρουαζιέρα «δίνει πνοή στη Χώρα της Μυκόνου» υπογραμμίζοντας ότι «στην πόλη, από τις 9 π.μ. έως τις 5 μ.μ., περίπου το 80% των πελατών είναι από κρουαζιερόπλοια».

ΠΑΡΟΣ: ΕΚΡΗΞΗ

Η Πάρος παρουσίασε μια πολύ διαφορετική εικόνα από αυτή της Μυκόνου και της Σαντορίνης. Σύμφωνα με πληροφορίες από το Λιμεναρχείο Πάρου, το Naxos Press, και τον Παριανό Τύπο, 685.939 επιβάτες επισκέφτηκαν το νησί μέσω πλοίου στο κρίσιμο πεντάμηνο (Μάιος-Σεπτέμβριος), μία αύξηση 12,7% συγκριτικά με τους ίδιους μήνες της περσινής χρονιάς. Ειδικά τον Μάιο η κίνηση εκτοξεύθηκε, κατά 111,6%!

Λιμάνι Πάρου, Ακτοπλοϊκές αφίξεις

Μήνας20232024(%)
Μάιος61.192129.502+111,6%
Ιούνιος109.347115.780+5,9%
Ιούλιος173.008165.216-4,5%
Αύγουστος164.897171.795+4,2%
Σεπτέμβριος100.055103.646+3,6%
Σύνολο608.499685.939+12,7%

Ο μόνος μήνας που κατέγραψε πτώση στις αφίξεις ήταν ο Ιούλιος (-4,5%). Όπως και ο
Ζησιμόπουλος, ο αντιδήμαρχος Τουρισμού Θοδωρής Μπιζάς αποδίδει τη μείωση στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Το νησί συνήθως προσελκύει πολλούς Γάλλους επισκέπτες, που φέτος δεν το επισκέφτηκαν.

Η Μάνια Αμπαζή, πρόεδρος Ένωσης Ξενοδόχων Πάρου-Αντιπάρου, δίνει μια άλλη εξήγηση. «Οι τρέχουσες οικονομικές συνθήκες και οι γεωπολιτικές αναταραχές έχουν κάνει τους ταξιδιώτες πιο διστακτικούς», λέει στις «Βιώσιμες Κυκλάδες». «Γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με τα δύο προηγούμενα χρόνια όπου η απελευθέρωση από τους περιορισμούς της πανδημίας έφερε ένα κύμα ελευθερίας».

Αντίστοιχη αύξηση με αυτή των ακτοπλοϊκών καταγράφτηκε και στις αεροπορικές αφίξεις. Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Παριανού Τύπου, η φετινή σεζόν (Μάιος-Αύγουστος) έφερε 113.343 επισκέπτες, σημειώνοντας αύξηση 12,8% έναντι της προηγούμενης σεζόν. Τη μεγαλύτερη αύξηση είχε και σε αυτήν την περίπτωση ο Μάιος (25,8%).

Αερολιμένας Πάρου Αφίξεις

Μήνας20232024(%)
Μάιος15.52619.534+25,8%
Ιούνιος25.63027.276+6,4%
Ιούλιος30.29835.654+17,7%
Αύγουστος29.04930.879+6,3%
Σύνολο100.503113.343+12,8%

Όσο για τα έσοδα του νησιού, σύμφωνα με ρεπορτάζ του cyclades24, τον Μάιο του 2024 καταγράφηκε αύξηση της τάξης του 90,4%, την οποία διαδέχθηκε αύξηση 34,5% τον Ιούνιο και 20,6% τον Ιούλιο.

Η Αμπατζή επισημαίνει ότι «με τις αυξημένες δαπάνες σε ενέργεια, πρώτες ύλες, μισθοδοσία, φόρους και γενικά όλα τα έξοδα που επιβαρύνουν ένα ξενοδοχείο, η άνοδος στα έσοδα χάνει τη σημασία της αν δεν συγκριθεί με τα έξοδα. Και δυστυχώς, αυτή η σύγκριση αποκαλύπτει μια δύσκολη πραγματικότητα».

ΤΗΝΟΣ: «ΚΟΙΛΙΑ» ΣΤΟ HIGH SEASON

Σύμφωνα με στοιχεία του λιμεναρχείου, κατά το χρονικό διάστημα από Μάιο έως Σεπτέμβριο στο λιμάνι της Τήνου αποβιβάστηκαν 386.034 επισκέπτες, καταγράφοντας οριακή μείωση 0,4%. Ο πολύ υψηλός αριθμός αφίξεων τον Μάιο και τον Σεπτέμβριο αντισταθμίστηκαν από σημαντική μείωση στο high season (Ιούλιος-Αύγουστος).

Λιμάνι Τήνου, Ακτοπλοϊκές αφίξεις

Μήνας20232024(%)
Μάιος34.50845.858 +32,9%
Ιούνιος64.85765.874+1,6%
Ιούλιος97.88783.648-14,6%
Αύγουστος115.902 107.949-6.9%
Σεπτέμβριος74.24182.705+11,4%
Σύνολο387.395 386.034-0,4%

Ο Μάρκος Κουκοβίνης, πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγελματιών Καταστημάτων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος Τήνου, ανέφερε ότι η μείωση των αφίξεων ήταν αισθητή. «Ο κόσμος έκοψε τα δυο-τρία τριήμερα που θα έκανε κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού».

«Ένα νησί σαν την Τήνο μπορεί να προσφέρει ευρεία γκάμα τιμών. Μπορείς να φας και οικονομικά και ακριβά», λέει ο Κουκοβίνης. Ο βασικός αποτρεπτικός παράγοντας, προσθέτει, είναι η τιμή των εισιτηρίων, εξαιτίας των οποίων ιδιαίτερα οι πιο νέοι επέλεξαν φθηνότερους προορισμούς, είτε επισκέφτηκαν το νησί με περιορισμένες δυνατότητες κατανάλωσης.

Ο Ευάγγελος Κορνάρος, αντιδήμαρχος Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών, εξηγεί στις «Βιώσιμες Κυκλάδες» ότι υπήρχε μια δυσφορία στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος  – παρ’ ότι, βάσει των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, ο τζίρος ήταν ουσιαστικά ο ίδιος με τον περυσινό.

ΝΑΞΟΣ: ΜΕ ΒΑΠΟΡΙΑ, ΑΛΛΑ ΚΥΡΙΩΣ ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ

Σύμφωνα με στοιχεία από το λιμεναρχείο και το Naxos Press, το πεντάμηνο Μαΐου-Σεπτεμβρίου 522.651 ακτοπλοϊκοί επιβάτες επισκέφτηκαν το νησί, καταγράφοντας αύξηση 2,6%. Όπως και στην Τήνο, ωστόσο, το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου παρουσίασε κάμψη σε σχέση με πέρυσι, η οποία υπερκαλύφθηκε κυρίως χάρη στην αύξηση του Μαΐου και του Σεπτεμβρίου.

Λιμάνι Νάξου, Ακτοπλοϊκές αφίξεις

Μήνας20232024(%)
Μάιος49.86954.819+9,9%
Ιούνιος84.33788.684+5,2%
Ιούλιος141.907135.670-4,4%
Αύγουστος151.756153.141+0,9%
Σεπτέμβριος81.71390.337+10,6%
Σύνολο509.582522.651+2,6%

Ο αντιδήμαρχος Οικονομικών και Τουρισμού Βαγγέλης Κατσαράς εξηγεί ότι λόγω της αύξησης των τιμών των ακτοπλοϊκών, για πολλούς η διαμονή στη Νάξο φέτος ήταν «απαγορευτική» οδηγώντας στην ακύρωση των επισκέψεων διήμερου και τριήμερου. Από την πλευρά του ο Μανόλης Μπαρδάνης, πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων, εξηγεί ότι η μέση διάρκεια παραμονής έχει πλέον μειωθεί (και σε αυτό το νησί) από έξι σε τέσσερις ημέρες, καθώς «έχει αυξηθεί σημαντικά η φιλοσοφία του island hopping» [σ.σ.: της μετακίνησης από το ένα νησί στο άλλο].

Τεράστια αύξηση, εν τω μεταξύ, παρατηρήθηκε στις αεροπορικές αφίξεις. Σύμφωνα με πληροφορίες από τον Αερολιμένα Νάξου, κατά το πεντάμηνο ως το τέλος Σεπτεμβρίου κατέφτασαν στο νησί 71.542 επιβάτες, αριθμός μεγαλύτερος κατά 30,9% συγκριτικά με τους 54.667 επιβάτες των ίδιων μηνών του 2023.

Αερολιμένας Νάξου, Αφίξεις

Μήνας20232024(%)
Μάιος7.0478.930+26,7%
Ιούνιος10.70714.288+33,5%
Ιούλιος13.04316.891+29,5%
Αύγουστος12.63216.568+31,2%
Σεπτέμβριος11.23814.865+32,3%
Σύνολο54.66771.542+30,9%

Μιλώντας για τη γενική εικόνα των αφίξεων, ο Κατσαράς εξηγεί στις «Βιώσιμες Κυκλάδες» ότι παρότι το καλοκαίρι ξεκίνησε «μουδιασμένο» και ο Ιούλιος ήταν πεσμένος σε σχέση με το 2023, «ο Σεπτέμβρης πήγε καλύτερα από πέρυσι». Ιδιαίτερα οι αεροπορικές αφίξεις ωφελήθηκαν από την έναρξη πτήσεων από τη Θεσσαλονίκη, που ξεκίνησε τον Ιούνιο.

Επιπλέον, ο αντιδήμαρχος εξηγεί ότι, ως νησί που ανήκει στον πρωτογενή τομέα, η Νάξος έχει τη δυνατότητα, έστω σε μικρό βαθμό, να ελέγξει τις τιμές της, κάτι που της επιτρέπει να διατηρεί την ανταγωνιστικότητα της.

Το πρόβλημα που προέκυψε φέτος, σύμφωνα με τον πρόεδρο Εμποροεπαγγελματιών Νάξου Νικόλα Κουτελιέρη, δεν αφορούσε τις βασικές ανάγκες, αλλά τα εμπορικά είδη δεύτερης και τρίτης κατηγορίας. «Επειδή έχουν αυξηθεί τα πάντα – εισιτήρια για μεταφορικά, αεροπορικά, ακτοπλοϊκά, παραμονή και φαγητό – δε μένει τίποτα για να αγοράσει ο επισκέπτης ένα ρούχο ή ένα παπούτσι».

ΣΙΦΝΟΣ: ΑΥΞΗΜΕΝΕΣ ΑΦΙΞΕΙΣ, ΜΕΙΩΜΕΝΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

Σύμφωνα με το Λιμεναρχείο του νησιού, το πεντάμηνο ως το τέλος Σεπτεμβρίου 139.263 άτομα επισκέφθηκαν τη Σίφνο, καταγράφοντας αύξηση 7,5% συγκριτικά με το ίδιο πεντάμηνο του 2023. Με τις αφίξεις στάσιμες τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, η αύξηση οφείλεται στους μήνες του Μαΐου, του Ιουνίου και του Σεπτεμβρίου (25%, 18,4% και 14,4%, αντιστοίχως).

Λιμάνι Σίφνου, Ακτοπλοϊκές αφίξεις

Μήνας20232024(%)
Μάιος10.47313.090+25%
Ιούνιος20.72824.551+18,4%
Ιούλιος38.46038.471+0,03%
Αύγουστος39.01639.245+0,6%
Σεπτέμβριος20.90223.906+14,4%
Σύνολο129.579139.263+7.5%

Ωστόσο, έπειτα από συζήτηση με εκπροσώπους του νησιού, διαπιστώσαμε ότι η αύξηση αυτή δεν συνοδεύτηκε από αντίστοιχη αύξηση εσόδων. «Οι άνθρωποι ήταν πολύ μαζεμένοι», εξηγεί η Μόσχα Διαρεμέ, πρόεδρος του Συλλόγου Ιδιοκτητών Ενοικιαζομένων Δωματίων και Διαμερισμάτων Σίφνου. «Η κατανάλωση σε εστιατόρια ήταν μειωμένη κατά 20%. Δούλεψαν πολύ όμως τα σούπερ μάρκετ», αναφέρει στις «Βιώσιμες Κυκλάδες».

«Όλα ξεκινούν από τα εισιτήρια των ακτοπλοϊκών», μας λέει η Διαρεμέ. Σε αυτό συμφωνεί και ο Θόδωρος Πολενάκης, πρόεδρος του Συλλόγου Εμπόρων & Επαγγελματιών Σίφνου. Οι επισκέπτες ξοδεύουν τόσα πολλά για τη μεταφορά και τη διαμονή τους που «επιλέγουν να τρώνε μέσα», εξηγεί.

«Το βασικό είναι ότι το κόστος που θα συναντήσεις στη Σίφνο δεν είναι ανελαστικό» συνεχίζει. «Δηλαδή, μπορείς να επιλέξεις πού θα ξοδέψεις τα χρήματα σου. Μπορείς να πας σε street food, σε κάτι πιο ακριβό ή σε έναν συνδυασμό και των δύο», αναφέρει.

«Το ανελαστικό, όμως, είναι το ύψος των εισιτηρίων», λέει, που «έχει καταστρέψει» το νησί σαν προορισμό. «Εάν πάρεις ένα πλοίο και νοικιάσεις ένα αυτοκίνητο ή μηχανάκι, ξεπερνάς τα 400 ευρώ», σημειώνει ο Πολενάκης. Το γεγονός αυτό, παρατηρεί, έχει κάνει τη Σίφνο μη ανταγωνιστική. «Με 500 και 600 ευρώ μπορείς να πας στο εξωτερικό», προσθέτει.

Το πρόβλημα του κόστους των ακτοπλοϊκών έχει αλλάξει τις συνήθειες παραμονής των επισκεπτών του νησιού. Σύμφωνα με τον Ιωάννη Ραφελέτο, έναν από τους τέσσερις αντιδημάρχους της Σίφνου, οι επισκέπτες πλέον δεν έρχονται για Σαββατοκύριακο και παράλληλα οι διανυκτερεύσεις έχουν μειωθεί από 10-15 ημέρες στις 3-5 ημέρες.

Κεντρική Εικόνα: Λιμάνι Πάρου, Σεπτέμβριος 2024. [Santiago Botero]

Related Posts

Η αγωνία των Σιφνιών για τη δόμηση
Εργαστήρια περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στη Μύκονο αναδείχθηκαν στο Mediterranean Coast Day 2024
Σύγκρουση κυβέρνησης με τους δημάρχους Κυκλάδων για το νερό